داوری ها، شناخت شناسی و نظام نوری در فلسفه اشراق
ميراث مكتوب - فلسفه و عقل از جهت ماهيتى كه دارند، طبيعتى بىرنگ، آزاد و رها دارند و فيلسوف از آن جهت كه فيلسوف است، ابزارى غير از عقل نمىشناسد و از آنجا كه هيچ انديشهاى از نقطه صفر آغاز نمىشود و هر انديشمندى هنگام انديشيدن درگير با مسائل بيرونى و درونى است، و فلاسفه نيز از اين اصل كلى مستثنا نيستند، فيلسوف واقعى كسى است كه قدرت بر تعليق انديشهها و آموزههاى دينى و تدبير آزادانه قياس را داشته باشد و اگر چنين قدرتى ندارد، هرچند كه اطلاعات فلسفى بسيارى داشته باشد، عقل او عقل درگير و به تعبير سهروردى عقل سرخ است، «عقل سرخ عقلى است كه با محيط درگير است، عقل اول عقل سرخ نيست»، و چنان كه بيان گرديد، صرف درگيرى عقل با غير خود كه امرى اجتناب ناپذير است، مذموم نيست، بلكه مهم ميزان توانايى و تفلسف فيلسوف است كه از نخستين مراحل شكلگيرى قياس تا نتيجهگيرى از مدار فلسفهورزى خارج نگردد و چنانچه به هر دليلى عقل او از اصطياد قضيهاى ناتوان باشد، پناه به كشف و الهام نبرد چون فلسفهورزى نيست و از قرآن و روايت بدون استدلال مدد نجويد چون اين تعبد است نه تفلسف، خط قرمز فيلسوف عقل است چون مىداند عقل با طی مقدمات درست نسبت به امورى كه قدرت ادراك بر آنها دارد خطا نمىكند هرچند ممكن است عاقل خطا كند.
چه اينكه نبود عقل و فلسفه در حصار ملت و مذهب بدين معنا نيست كه خردورزى و فلسفيدن فيلسوفان مسلمان به دليل اينكه در محيط اسلامى است، فلسفه نباشد و تلاش هاى عقلانى آنان را يكسره كلامى و الهياتى بدانيم.
بحث كوتاهی که مطرح شد نگاهى كلى به دانش فلسفه بود و چنان كه ملاحظه شد مقصود از ارائه اين بيان كوتاه درباره فلسفه همراه با پسوند يا بدون آن، تنها طرح پرسشهايى در اين باره بود و داورى نهايى به عهده خوانندگان است که با مطالعه آن و نگاهى به دستگاه فلسفى سهروردى، درمی یابند که فيلسوف اشراقى در نزاعى سخت و سنگين اساس فلسفه مشائى را بنايى ويران بر بنيانى ناپايدار و اعتبارى مىداند، و چنان كه در مباحث پيش رو روشن خواهد شد در يك سوى اين نزاع ابن سينا قرار دارد كه سكه فلسفه استدلالى، در دنياى اسلام به نام وى ضرب گرديده است و در سوى ديگر شيخ اشراق قرار دارد كه با طراحى و تدوين فلسفه اشراقى به طور عام و در حكومات و داوریهای وی با ابن سینا به طور خاص تلاش نموده است خطاهاى فلسفه مشائى را نشان دهد.
کتاب داوریها، شناختشناسی و نظام نوری در فلسفه اشراق حاوی تبيين مبانی اساسی نظام فلسفه اشراق است و ميتواند در دوره دكتري فلسفه غرب، دوره دكتري فلسفه تطبيقي، دوره كارشناسي ارشد فلسفه غرب و دورههاي كارشناسي و كارشناسي ارشد فلسفه اسلامي به عنوان يكي از منابع اصلي درس فلسفه اشراق استفاده شود.
کتاب داوریها، شناختشناسی و نظام نوری در فلسفه اشراق تاليف دکتر محمد ذبیحی در 371 صفحه و به مبلغ 95000 هزار ریال از سوي انتشارات سمت در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
افزودن دیدگاه جدید